דרקון? יש דבר כזה!


בשבועיים האחרונים אמצעי ההוראה בכתה היה נושא מרתק וקסום שהגיע מהמזרח הרחוק - הדרקון.
כל הלמידה והעשייה הכיתתית שלנו היתה סביב החיה האגדית והמעניינת הזו. התמקדנו בדרקון הסיני.

תחילה הצגתי לילדים את הנושא וסיפרתי להם מעט על הדרקון הסיני. כיצד הוא נוצר? מהי המשמעות שלו בסין? (למרבה ההפתעה חיה חיובית המבשרת טובות.)
הנושא היה כל כך מרתק שבשעה השישית,מעולם לא שררה דממה שכזו בכתה!
סיפרתי להם את האגדה על הקיסר הצהוב - מייסד התרבות הסינית. כיצד הוא כבש 40 שבטים ואיחד אותם למה שהיום קוראים סין. הוא לקח מכל שבט את הסמל שלו ויצר יחד את הדרקון הסיני הכל כך מיוחד ושונה מהדרקון המערבי: גוף של נחש, זנב של דג, קרניים של תיש, טפרים של עיט... בנוסף, הוא המציא את המצפן, הרפואה הסינית והכתב הסיני ולכן לא היה מנוס מללמוד לכתוב בסינית את המילה דרקון:




 באותה הזדמנות תהינו האם קשה להיות ילד בכתה א' בסין?! הילדים חושבים שכן...ואני מסכימה איתם.

כמו תמיד, יצרנו תערוכת ספרים בנושא הדרקונים, שהילדים הרכיבו מספרים שיש להם בבית. בהפסקות האוכל סיפרתי להם, כל פעם ספר אחר. הילדים נהנו במיוחד מהספרים: "בארץ סין / לאה גולדברג ומהספר "הנסיכה אנאבל והדרקון אמדאוס / אליזבת צלר ובריגיטה קולוך.


כל ילד יצר מגלילי נייר טואלט את הדרקון שלו, שאליו התייחס במטלות הכתיבה.



שלבי עבודה: כל ילד הביא 3 גלילי נייר טואלט וצבע אותם בצבעי פנדה או צבעי שמן. הנחתי בכתה סלסלת מדבקות זוהרות וכל ילד יכל לבחור עד 8 מדבקות לגב הדרקון (זה היה ניסוי מעניין בפני עצמו - אמרתי לילדים שכדי שהם יוכלו לבחור את הצבעים בעצמם השארתי את החבילה שלמה ולא חילקתי לכל אחד רצועה של מדבקות ואני סומכת עליהם שכל אחד יקח עד-8 מדבקות, אחרת לא ישארו מדבקות לילד אחר מהכתה...הניסוי עבד! איששתי את הטענה שילדי כתה א'1 אוהבים ומתחשבים זה בזו.) על גלילי אחד הילדים ציירו שתי נקודות כנחיריים ושני זיגזגים בצדי הגליל כשיניים חדות.
את הגלילים חיברתי עם חוט בד המודבק בתוך הגליל הראשון והאחרון, הוספתי חתיכת קרטון שחורה לעיניים ועיניים זזות, לסיום ראיתי שנותר לי חוטי בד לבנים וכתומים אז יצרתי לכל דרקון בפיו להבת אש.


מטלות הכתיבה היו יצירתיות. חלק מהמשימות היו דרך כתיבה מונחת שיצרה מקבילתי, עם שאלות כגון: "אילו היה לי דרקון מחמד בבית מה הייתי מלמדת אותו?"  וחלק דרך כתיבה חופשית כאשר הילדים כתבו יומן אישי לדרקון שלהם וסיפורים פרי דמיונם.

כתיבה מונחת:








כתיבה חופשית:








באחד הסיפורים שסיפרתי: האוצר של צ'אמבלו / רוני חפר הופיעה מפת אוצר והופיעו המושגים: מדבר צחיח ויער עבות. פירשנו את המושגים ויצרנו מפה שבה החבאנו את ביצת הדרקון הקסומה, השלמנו את המילים החסרות מאוצר המילים החדש שלנו וסימנו את המסלול כמו שודדים אמיתיים. דיברתי איתם על שושנת הרוחות וכך גם קישרנו למצפן שהמציא הקיסר הצהוב.




גם בחשבון ביקרו הדרקונים, פתרנו תרגילים בחשבון וצבענו על פי המקרא.



בסוף השבוע, כל ילד קיבל שקית עם התוצרים שלו מהשבועיים האחרונים שהיו בהחלט מרתקים ומעשירים!


עם הפנים לכיוון מזרח. יום ירושלים קרב ומביא עמו את שבוע האריות!


תגובות

esti אמר/ה…
רעיונות מעולים!! יש אפשרות לקבל את הקבצים? תודה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אותיות דגושות ורפות

משחקים ללימוד הקריאה

"זה רק אני והגלשן שלי" פעילות כתיבה ליום שרבי